یک روستای رنسانسی در ایران (روستای ورکانه همدان)

آثار تاریخی و مذهبی جالب توجهی در روستا وجود دارد که از میان آن‏ها می‏توان به ساختمان مسجد روستا در بافت قدیمی که تنها مسجد روستا است و در ضلع جنوبی آن قرار دارد، اصطبل پرورش اسب با معماری خاص سنگی که در سالهای پیش از انقلاب به عنوان مرکز پرورش اسب دربار مطرح بوده و در حال حاضر نیز جز آثار دیدنی روستا به شمار می‌رود.  و  قلعه  مهری خانم که به شکل چلیپا ساخته شده و در فاصله 100 متری در ضلع جنوبی روستا و در بستر سبز كوهپایه و مشرف به روستا واقع شده است. و نیز معماری سنگی روستا اشاره کرد.همچنین آرامگاه امامزاده غیب در بین مردم روستا احترام و ارزش زیادی دارد.
زبان های کردی و لری و همچنین به لحاظ نزدیکی به همدان، زبان فارسی در این روستا ریشه و منشا دارند که پس از آمیختگی این اقوام با فرهنگ و گویش خود در حال حاظر فارسی با لهجه خاصی (لکی)در بین اهالی تکلم می شود.
مردم روستای ورکانه به زبان‏های آذری، فارسی و کردی سخن می‏گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
عدم وجود تناقضهای فرهنگی – اجتماعی علی رغم وجود اقوام وطوایف مختلف از دیگر  ویژگی های اجتماعی – فرهنگی روستا است.
اقوام کردها، نجفی ها، کزازی ها، هندی ها، فرهادی ها هر کدام در محله ای از روستا زندگی می کنند.
در مورد علت نام گذاری روستا ،برخی میگویند که کان به معنی معدن سنگ است و به دلیل وجود معادن سنگ فراوان در پیرامون روستا ورکانه نام گرفته است.
برخی نیز عقیده دارند که ورکانه از دو کلمه «ور+کانه» تشکیل شده است. کلمه «ور» یعنی کنار و«کان» در زبان کردی یعنی آب که بر این اساس ورکانه به معنای کنار آب می باشد. در حال حاضر در کنار مسجد روستا جوی آبی وجود دارد که نشان می دهد هسته اولیه روستا به مرکزیت مسجد در آنجا شکل گرفته و سپس با رشد جمعیت لایه های بعدی به وجود آمده است.
بافت روستای ورکانه نیز به لحاظ شکل خاص زمین و عوارض طبیعی و نوع معیشت مردم و شرایط اجتماعی – اقتصادی شکل گرفته است.
فضاهای خدماتی روستا شامل یک مدرسه ی ابتدایی،مرکز بهداشت،یک مهدکودک که در حال حاضر مخروبه می باشد،حمام عمومی،مخابرات و نمایندگی پست و در نهایت ی واحد نانوایی و چند مغازهی خوار و بار می باشد.






 










 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : جمعه 17 آبان 1392برچسب:,
ارسال توسط moorche memar